Googles nye algoritmeopdatering august 2023

2023-09-04

Google er i fuld gang med at udrulle sin anden web core opdatering i løbet af 2023 - og lille Danmark er også kommet for tur nu! Lige nu kan vi blot sidde pænt og spændt i kontorstolen - alt imens den altomvæltende opdateringsbølge skyller ind over os, og bide SEO- og Content-neglene ned og høste DO's og DON'Ts.

Hvad går Googles august 2023 Core Web opdatering egentlig ud på?

Den anden 2023 core opdatering fra Google, blev udrullet i U.S.A., Canada, Australien, New Zealand og U.K i de første uger af august, hvor den endelig blev fuldt udrullet globalt d. 22 august.

Den nye opdatering betyder en ændring af Googles søgealgoritme, der skal forbedre kvaliteten af søgeresultaterne for brugerne.

Den nye søgealgoritme belønner de websteder, der har brugerrelevant og højkvalitets-indhold, der giver den besøgende værdi i form af:

  • Brugervenlighed og brugeroplevelse UI/UX (Er det nemt for den besøgende at navigere rundt på webstedet?)

  • Relevans og kvaliteten af indholdet (Er indholdet relevant for den besøgende, og dækker det den besøgendes behov?)

  • Kvaliteten af indholdet (Er der billeder af god kvalitet, billedtekster, er teksten nem at læse og forståelig uden at være spammet til af søgeord?)

Hvilken betydning har Googles nye algoritmeopdatering for SEO?

Googles nye algoritmeopdatering har en kæmpe betydning for SEO, da den favoriserer websteder med naturligt og værdifuldt indhold dvs. hvor teksterne er skrevet ud fra et kundeorienteret mindset og ikke et søgemaskineorienteret som keyword stuffing og dårlige lavkvalitets backlinks mv.

Google vil femover ranke de sider højest, der har gode, nuanceret og indholdsrige samt værdifulde tekster med varierende søgeord og termer, der dækker samme emne eller kategori.

Så summa summarum er, at lavkvalitetssider der er tiltænkt linksalg og andre websteder med spammy, dårlig eller med alt for tynd tekst ryger bagerst i køen af søgeresultaterne.

Som svar på spørgsmålet, om den nye kerneopdatering har en betydning for SEO, lyder der kun et KLART, HØJT og RUNGENDE JA! 

Hold øje med hjemmesidens/webshoppens faldende placeringer i søgeresultaterne

Det er VIGTIGT, at du allerede nu tager JA-hatten på, som enten virksomhedsejer eller marketingansvarlig, og holder godt øje med eventuelle påvirkninger i søgeresultaterne af hjemmesiden eller webshopen. Vær OBS på tegn som placeringsfald, faldende trafik og CTR. og igangsæt en genopretningsplan for de sider, der har lidt under den seneste Core opdatering.

Her er der 4 gode råd, der kan hjælpe dig på vej:

  • Omskriv det ramte indhold, hvor teksten skal skrives TIL målgruppen ved at nuancere søgeordene og termerne omkring et givent emne eller kategori - uden at spamme teksten med ensformige søgeord.
  • Lav en SEO-Audit med et SEO-værktøj ved at teste webstedets hastighed og en heatmap værktøj for at identificere evt. udfordringer for de besøgende på webstedet. Ret de faktorer til, der gør hjemmesiden eller webshoppen langsom at indlæse, og hvor brugervenligheden er forringet.
  • Tjek backlinks af ringe kvalitet.
  • Hold øje med websidens søgeresultater og helbred og optimér disse løbende.

Vil du gerne vide mere om den nye opdatering, kan du læse meget mere og få flere detaljer om dette på Googles Search Status Dashboard


Læs også: